The Full Wiki

Chicago Tribune: Map

  
  
  
  

Wikipedia article:

Map showing all locations mentioned on Wikipedia article:



The Chicago Tribune is a major daily newspaper based in Chicagomarker, Illinoismarker, United Statesmarker, and the flagship publication of the Tribune Company. Formerly self-styled as the "World's Greatest Newspaper" (for which WGN radiomarker and televisionmarker is named), it remains the most read daily newspaper of the Chicago metropolitan areamarker and the Great Lakes region and is currently the eighth largest newspaper in America by circulation (and the second largest under Tribune's ownership behind Los Angeles Times). Traditionally published as a broadsheet, on January 13, 2009, the Tribune announced it would continue publishing as a broadsheet for home delivery, but would publish in tabloid format for newsstand, news box, and commuter station sales.

On April 2, 2007, the Tribune Company announced a buy-out plan led by Chicago real estate magnate Sam Zell worth $8.2 billion, associated with a stock buyback at $34 per share, and an Employee Stock Ownership Plan. The deal closed on December 20, 2007, with Zell as the company's new chairman. As part of the deal, the Chicago Cubs and their park, Wrigley Fieldmarker, will be sold, as well as the Tribune Company's share of Comcast SportsNet Chicago. Less than a year after the deal closed, the Tribune Company filed for Chapter 11 bankruptcy protection on December 8, 2008.

History

The Tribune was founded by James Kelly, John E. Wheeler and Joseph K.C. Forrest, publishing its first edition on June 10, 1847. The paper saw numerous changes in ownership and editorship over the next eight years. Initially, the Tribune was not politically affiliated but tended to support either the Whig or Free Soil parties against the Democrats in elections. By late 1853 it was frequently running xenophobic editorials that criticized foreigners and Roman Catholics. About this time it also became a strong proponent of temperance. However nativist its editorials may have been, it was not until February 10, 1855 that the Tribune formally affiliated itself with the nativist American or Know Nothing party, whose candidate Levi Boone was elected Chicago mayor the following month.

Tribune in 1919
about 1854, part-owner Capt. J. D. Webster, later General Webster and chief of staff at the Battle of Shilohmarker, and Dr. Charles H. Ray of Galena, Illinoismarker through Horace Greeley convinced Joseph Medill of Clevelandmarker's Leader to become managing editor. Ray became editor-in-chief, Medill became the managing editor, and Alfred Cowles, Sr., brother of Edwin Cowles, initially was the bookkeeper. Each purchased one third of the Tribune. Under their leadership the Tribune distanced itself from the Know Nothings and became the main Chicago organ of the Republican Party. However, the paper continued to print anti-Catholic and anti-Irish editorials. The Tribune absorbed three other Chicago publications under the new editors: the Free West in 1855, the Democratic Press in 1858, and the Chicago Democrat in 1861, whose editor, John Wentworth, left his position to become Chicago Mayor. Between 1858 and 1860, the paper was known as the Chicago Press & Tribune. After November 1860 it became the Chicago Daily Tribune. Before and during the American Civil War, the new editors pushed an abolitionist agenda and strongly supported Abraham Lincoln, whom Medill helped secure the Presidency in 1860. The paper remained a force in Republican politics for years afterwards.



In 1861 the Tribune published new lyrics for the song "John Brown's Body" by William W. Patton, rivaling the ones published two months later by Julia Ward Howe. Medill served as mayor of Chicago for one term after the Great Chicago Fire of 1871.

Under the 20th Century editorship of Colonel Robert R. McCormick the paper was strongly isolationist and actively biased in its coverage of political news and social trends, calling itself, "The American Paper for Americans," excoriating the Democrats and the New Deal, resolutely disdainful of the British and French and greatly enthusiastic for Chiang Kai-shek and Sen. Joseph McCarthy.

When McCormick took over as co-editor (with his cousin Joseph Patterson) in 1910, the Tribune was the 3rd best selling paper among Chicago's eight dailies, with a circulation of only 188,000. The young cousins added features such as advice columns and homegrown comic strips like Little Orphan Annie and Moon Mullins, then turned to "crusades", with their first success coming with the ouster of the Republican political boss of Illinois, Senator William Loring. At the same time, the Tribune competed with the Hearst paper, the Chicago Examiner, in a circulation war. By 1914, the cousins succeeded in forcing out Managing Editor William Keeley. By 1918, the Examiner was forced to merge with the Chicago Herald.

Front page of the Tribune incorrectly reporting that Dewey won the 1948 presidential election


In the 1920s, Patterson left to take over the editorship of his own paper, the New York Daily News. In a renewed circulation war with Hearst's Herald-Examiner, McCormick and Hearst ran rival lotteries in 1922. The Tribune won the battle, adding 250,000 readers to its ranks. During the McCormick years, the Tribune was a champion of modified spelling (such as spelling "although" as "altho").

McCormick, a vigorous campaigner for the Republican Party, died in 1955, just four days before Democratic boss Richard J. Daley was elected mayor for the first time.

One of the great scoops in Tribune history came when it obtained the text of the Treaty of Versailles in June 1919. Another was its revelation of United States war plans on the eve of the Pearl Harbormarker attack. Its June 7, 1942 front page announced that America had broken Japan's naval code.

The paper is also well known for a mistake it made during the 1948 presidential election. At that time, much of its composing room staff was on strike, and early returns led the paper to believe that the Republican candidate Thomas Dewey would win. An early edition of the next day's paper carried the headline "DEWEY DEFEATS TRUMAN", turning the paper into a collector's item when it turned out that Harry S. Truman won and proudly brandished it in a famous photo.

The Tribune's legendary sports editor Arch Ward created the [[Major League Baseball All-Star Game]] in 1933 as part of the city's [[Century of Progress]] exposition. The ''Tribune'''s reputation for innovation extended to radio — it bought an early station, WDAP, in 1924 and renamed it [[WGN (AM)]], the station [[call letters]] standing for the paper's self-description as the "World's Greatest Newspaper." [[WGN-TV|WGN Television]] was launched April 5, 1948. These broadcast stations remain ''Tribune'' properties to this day and are among the oldest newspaper/broadcasting cross-ownerships in the country. (Later, the ''Tribune'''s East Coast sibling, the ''[[New York Daily News]]'', would establish [[WPIX]] television and radio.) ===After McCormick: The Watergate Years=== [[Image:Chicago-ChicagoTribuneBuilding01.jpg|thumb|''Chicago Tribune'' building]] Although under Colonel McCormick, the ''Tribune'' for years refused to participate in the [[Pulitzer Prize]] competition, it has won 25 of the awards over the years, including many for [[Pulitzer Prize for Editorial Writing|editorial writing]].[http://www.chicagotribune.com/about/custom/company/chi-companypulitzerprizes-htmlstory,0,3933976.htmlstory ]{{dead link|date=September 2009}} The Tribune won its first post-McCormick Pulitzer in 1961, when Carey Orr won the award for editorial cartooning. Reporter George Bliss won a Pulitzer the following year for reporting, and reporter Bill Jones snagged one in 1971 for reporting. A reporting team won the award in 1973, followed by reporter William Mullen and photographer [[Ovie Carter]], who won a Pulitzer for international reporting in 1975. A local reporting team won the award in 1976, and architecture critic [[Paul Gapp]] won a Pulitzer in 1979. In 1969, under the leadership of publisher Harold Grumhaus and editor Clayton Kirkpatrick (1915-2004), the ''Tribune's'' past conservative partisanship became history. Though the paper retained its Republican and conservative perspective in its editorials, it began to publish perspectives in wider commentary that represented a spectrum of diverse opinions, while its news reporting no longer had the conservative slant it had in the McCormick years. In early 1974, in what was a major feat of journalism, the ''Tribune'' published the complete 246,000-word text of the [[Watergate tapes]] in a 44-page supplement that hit the streets a mere 24 hours after the transcripts' release by the [[Richard Nixon|Nixon]] [[White House]]. Not only was the ''Tribune'' the first newspaper to publish the transcripts, but it beat the [[Government Printing Office]]'s own published version, and made headlines doing so. A week later, after studying the transcripts, the paper's editorial board observed that "the high dedication to grand principles that Americans have a right to expect from a President is missing from the transcript record." The ''Tribune'''s editors concluded that "nobody of sound mind can read [the transcripts] and continue to think that Mr. Nixon has upheld the standards and dignity of the Presidency," and called for Nixon's resignation. The ''Tribune'' call for Nixon to resign made news, reflecting not only the change in the type of conservativism practiced by the paper, but as a watershed event in terms of Nixon's hopes for survival in office. The White House reportedly saw the ''Tribune'''s editorial as a loss of a long-time supporter and as a blow to Nixon's hopes to weather the scandal. On December 7, 1975, Kirkpatrick announced in a column on the editorial page that [[Rick Soll]], a "young and talented columnist" for the paper whose work had "won a following among many Tribune readers over the last two years" had resigned from the paper after acknowledging that a column he had written that had appeared on November 23, 1975 had contained verbatim passages that another columnist had written in 1967 and later published in a collection. Kirkpatrick did not identify the columnist. The passages in question, Kirkpatrick wrote, had been in a notebook where Soll had copied words, phrases and bits of conversation that he had wished to remember. Although the paper initially had suspended Soll for a month without pay, Kirkpatrick noted that further evidence then came out that another column had contained information that Soll knew was false. At that point, Kirkpatrick wrote, Tribune editors decided to accept the resignation that Soll had offered when the investigation began.{{cite news |first=Clayton |last=Kirkpatrick |coauthors= |title=Reporting the news |work=Chicago Tribune |page=4 |date=December 7, 1975 |accessdate=13 July 2009|quote= |url= }} Soll went on to marry Chicago newspaper (and future TV) reporter [[Pam Zekman]] and eventually work for the short-lived ''Chicago Times'' magazine in the late 1980s. In March 1978, the Tribune announced that it had hired columnist [[Bob Greene]] away from the Chicago Sun-Times.{{cite web|url=http://www.chicagomag.com/Chicago-Magazine/March-2003/The-Sad-Saga-of-Bob-Greene/index.php?cparticle=6&siarticle=5#artanc |title=The Sad Saga of Bob Greene - Chicago magazine - March 2003 - Chicago |publisher=Chicagomag.com |date= |accessdate=2009-09-26}} ===The 1980s and 1990s=== Kirkpatrick stepped down as editor in 1979 and was succeeded by [[Maxwell McCrohon]] (1928-2004), who served as editor until 1981, when he was transitioned to a corporate position. McCrohon held the corporate position until 1983, when he left to become editor in chief of the [[United Press International]]. James Squires served as the paper's editor from July 1981 until December 1989. [[Jack Fuller (author)|Jack Fuller]] served as the ''Tribune'''s editor from 1989 until 1993, when he became the president and chief executive officer of the ''Chicago Tribune''. [[Howard Tyner]] served as the ''Tribune'''s editor from 1993 until 2001, when he was promoted to be vice president/editorial for Tribune Publishing. The ''Tribune'' won 11 Pulitzer prizes during the 1980s and 1990s. Editorial cartoonist [[Dick Locher]] won the award in 1983, and editorial cartoonist [[Jeff MacNelly]] won one in 1985. Then, future editor [[Jack Fuller (author)|Jack Fuller]] won a Pulitzer for editorial writing in 1986. In 1987, reporters Jeff Lyon and Peter Gorner won a Pulitzer for explanatory reporting, and in 1988, [[Dean Baquet]], William Gaines and [[Ann Marie Lipinski]] won a Pulitzer for investigative reporting. In 1989, [[Lois Wille]] won a Pulitzer for editorial writing and [[Clarence Page]] snagged the award for commentary. In 1994, [[Ron Kotulak]] won a Pulitzer for explanatory journalism, while [[R. Bruce Dold]] won it for editorial writing. In 1998, reporter [[Paul Salopek]] won a Pulitzer for explanatory writing, and in 1999, architecture critic [[Blair Kamin]] won it for criticism. The ''Tribune'' scored a coup in 1984 when it hired popular columnist [[Mike Royko]] away from the rival ''[[Chicago Sun-Times]]''.{{cite news |first=Jerry |last=Crimmins |coauthors=[[Rick Kogan]] |title=MIKE ROYKO 1932-1997 - NEWSPAPER LEGEND MIKE ROYKO DIES - PULITZER PRIZE-WINNING COLUMNIST WAS THE VOICE OF CHICAGO FOR MORE THAN 30 YEARS |work=Chicago Tribune |page=1 |date=April 30, 1997 |accessdate=21 June 2009|quote= |url= }} In 1986, the ''Tribune'' announced that celebrated film critic [[Gene Siskel]] no longer was the paper's film critic, and that his position with the paper had shifted from being that of a full-time film critic to that of a free-lance contract writer who was to write about the film industry for the Sunday paper and also provide capsule film reviews for the paper's entertainment sections. The demotion occurred after Siskel and longtime Chicago film critic colleague [[Roger Ebert]] decided to shift the production of their weekly movie-review show—then known as [[At the Movies with Gene Siskel and Roger Ebert]] and later known as [[Siskel & Ebert & The Movies]] -- from [[Tribune Entertainment]] to [[The Walt Disney Company]]'s [[Buena Vista Television]] unit. "He has done a great job for us," editor James Squires said at the time. "It's a question of how much a person can do physically. We think you need to be a newspaper person first, and Gene Siskel has always tried to do that. But there comes a point when a career is so big that you can't do that." Siskel declined to comment on the new arrangement, but Ebert publicly criticized Siskel's Tribune bosses for punishing Siskel for taking their television program to a company other than Tribune Entertainment.http://news.google.com/newspapers?nid=1243&dat=19860422&id=AmIPAAAAIBAJ&sjid=7oYDAAAAIBAJ&pg=5742,2075741 Siskel remained in that free-lance position until his death in 1999. He was replaced as film critic in 1986 by [[Dave Kehr]].{{cite web|author=Michael Miner |url=https://securesite.chireader.com/cgi-bin/Archive/abridged2.bat?path=1993/930521/HOTTYPE&search=Siskel%20and%20Squires |title=Reader Archive-Extract: 1993/930521/HOTTYPE |publisher=Securesite.chireader.com |date=1993-05-21 |accessdate=2009-09-26}} In November 1992, Tribune associate subject editor Searle "Ed" Hawley was arrested by Chicago police and charged with seven counts of aggravated criminal sexual abuse for allegedly having sex with three juveniles in his home in [[Evanston, Illinois]].{{cite news |first=Robert |last=Blau |coauthors= |title=Trib newsman charged in sex case |work=Chicago Tribune |page=6 |date=November 20, 1992 |accessdate=22 June 2009|quote= |url= }} Hawley formally resigned from the paper in early 1993, and pleaded guilty in April 1993. He was sentenced to 3 years in prison.{{cite news |first= |last= |coauthors= |title=Former editor pleads guilty in sex-abuse case, gets 3 years |work=Chicago Tribune |page=3 |date=April 13, 1993 |accessdate=22 June 2009|quote= |url= }} In an unusual move at that time, the Tribune in October 1993 fired its longtime military-affairs writer, marine retiree David Evans, with the public position that the post of military affairs was being dropped in favor of having a national security writer.{{cite web|author=Michael Miner |url=https://securesite.chireader.com/cgi-bin/Archive/abridged2.bat?path=1993/931105/HOTTYPE&search=%22David%20Evans%22 |title=Reader Archive-Extract: 1993/931105/HOTTYPE |publisher=Securesite.chireader.com |date=1993-11-05 |accessdate=2009-09-26}} In December 1993, the Tribune's longtime Washington, D.C. bureau chief, [[Nicholas Horrock]], was removed from his post after he chose not to show up for a meeting that editor [[Howard Tyner]] had requested of him in Chicago.{{cite web|author=Michael Miner |url=https://securesite.chireader.com/cgi-bin/Archive/abridged2.bat?path=1993/931217/HOTTYPE&search=%22Nicholas%20Horrock%22 |title=Reader Archive-Extract: 1993/931217/HOTTYPE |publisher=Securesite.chireader.com |date=1993-12-17 |accessdate=2009-09-26}} Horrock, who shortly thereafter left the paper, was replaced by [[James Warren (journalist)|James Warren]], who attracted new attention to the Tribune's D.C. bureau through his continued attacks on celebrity broadcast journalists in Washington. Also in December 1993, the Tribune hired [[Margaret Holt]] from the [[South Florida Sun-Sentinel]] as its assistant managing editor for sports, making her the first female to head a sports department at any of the nation's 10 largest newspapers.{{cite web|author=Michael Miner |url=https://securesite.chireader.com/cgi-bin/Archive/abridged2.bat?path=1993/931217/HOTTYPE&search=%22Margaret%20Holt%22 |title=Reader Archive-Extract: 1993/931217/HOTTYPE |publisher=Securesite.chireader.com |date=1993-12-17 |accessdate=2009-09-26}} In mid-1995, Holt was replaced as sports editor by Tim Franklin and shifted to a newly created job, customer service editor.{{cite web|author=Michael Miner |url=https://securesite.chireader.com/cgi-bin/Archive/abridged2.bat?path=1995/950804/HOTTYPE&search=%22Margaret%20Holt%22 |title=Reader Archive-Extract: 1995/950804/HOTTYPE |publisher=Securesite.chireader.com |date=1995-08-04 |accessdate=2009-09-26}} In 1994, reporter [[Brenda You]] was fired by the ''Tribune'' after free-lancing for supermarket tabloid newspapers and lending them photographs from the ''Tribune'''s photo library.{{cite web|url=http://www.chicagomag.com/core/pagetools.php?pageid=5456&url=/Chicago-Magazine/March-2003/The-Sad-Saga-of-Bob-Greene/&mode=print |title=Chicago magazine | The Sad Saga of Bob Greene |publisher=Chicagomag.com |date= |accessdate=2009-09-26}} You later worked for the ''[[National Enquirer]]'' and as a producer for ''[[The Jerry Springer Show]]'' before committing suicide in November 2005.{{cite web|author=Kevin Roderick • November 14 2005 9:40 PM |url=http://www.laobserved.com/archive/2005/11/brenda_you.php |title=Brenda You, 38, possible suicide * |publisher=LA Observed |date=2005-11-14 |accessdate=2009-09-26}} In April 1994, the Tribune's new television critic, [[Ken Parish Perkins]], wrote an article about then-[[WFLD-TV]] morning news anchor [[Bob Sirott]] in which Perkins quoted Sirott as making a statement that Sirott later claimed to have never made. Sirott criticized Perkins on the air, and the Tribune ended up printing a correction acknowledging that Sirott had never made that statement.{{cite web|author=Michael Miner |url=https://securesite.chireader.com/cgi-bin/Archive/abridged2.bat?path=1994/940415/HOTTYPE&search=Perkins |title=Reader Archive-Extract: 1994/940415/HOTTYPE |publisher=Securesite.chireader.com |date=1994-04-15 |accessdate=2009-09-26}} Eight months later, Perkins stepped down as TV critic, and he left the paper shortly thereafter.{{cite web|author=Michael Miner |url=https://securesite.chireader.com/cgi-bin/Archive/abridged2.bat?path=1994/941216/HOTTYPE&search=Perkins |title=Reader Archive-Extract: 1994/941216/HOTTYPE |publisher=Securesite.chireader.com |date=1994-12-16 |accessdate=2009-09-26}} In December 1995, the alternative newsweekly ''[[Newcity]]'' published a first-person article by the pseudonymous Clara Hamon (a name mentioned in the play ''[[The Front Page]]'') but quickly identified by Tribune reporters as that of former Tribune reporter Mary Hill that heavily criticized the paper's one-year residency program. The program brought young journalists in and out of the paper for one-year stints, seldom resulting in a full-time job. Hill, who had written for the paper from 1992 until 1993, acknowledged to the Chicago Reader that she had written the diatribe originally for the Internet, and that the piece eventually was edited for ''Newcity''.{{cite web|author=Michael Miner |url=https://securesite.chireader.com/cgi-bin/Archive/abridged2.bat?path=1996/960105/HOTTYPE&search=%22one-year%20residency%22 |title=Reader Archive-Extract: 1996/960105/HOTTYPE |publisher=Securesite.chireader.com |date=1996-01-05 |accessdate=2009-09-26}} In 1997, the ''Tribune'' celebrated its 150th anniversary in part by tapping longtime reporter [[Stevenson Swanson]] to edit the book ''Chicago Days: 150 Defining Moments in the Life of a Great City''. On April 29, 1997, popular columnist [[Mike Royko]] died of a brain aneurysm. On September 2, 1997, the Tribune promoted longtime City Hall reporter [[John Kass]] to take Royko's place as the paper's principal Page Two news columnist.{{cite news |first=Howard |last=Tyner |coauthors= |title=Introducing a new column by John Kass |work=Chicago Tribune |page=1 |date=September 2, 1997 |accessdate=26 June 2009|quote= |url= }} On June 1, 1997, the ''Tribune'' published what ended up becoming a very popular column by [[Mary Schmich]] called "Advice, like youth, probably just wasted on the young", otherwise known as "[[Wear Sunscreen]]" or the "Sunscreen Speech." The most popular and well-known form of the essay is the successful music single released in 1999, accredited to [[Baz Luhrmann]]. In 1998, reporter Jerry Thomas was fired by the ''Tribune'' after he wrote a cover article on boxing promoter [[Don King (boxing promoter)|Don King]] for ''Emerge'' magazine at the same time that he was writing a cover article on King for the ''Chicago Tribune'' Sunday magazine. The paper decided to fire Thomas—and suspend his photographer on the ''Emerge'' story, Pulitzer Prize-winning ''Tribune'' photographer Ovie Carter for a month—because Thomas did not tell the ''Tribune'' about his outside work and also because the ''Emerge'' story wound up appearing in print first.{{cite web|author=Michael Miner |url=https://securesite.chireader.com/cgi-bin/Archive/abridged2.bat?path=1998/980703/HOTTYPE&search=Ovie |title=Reader Archive-Extract: 1998/980703/HOTTYPE |publisher=Securesite.chireader.com |date= |accessdate=2009-09-26}} The ''Tribune'' has been a leader on the Internet, acquiring 10 percent of [[America Online]] in the early 1990s, then launching such web sites as [http://www.chicagotribune.com chicagotribune.com] (1995), [http://www.metromix.com metromix.com] (1996), [http://www.ChicagoSports.com ChicagoSports.com] (1999), [http://www.chicagobreakingnews.com chicagobreakingnews.com] (2008), and [http://www.chicagonow.com chicagonow.com] (2009). In 2002, the paper launched a tabloid edition targeted at 18- to 34-year-olds known as ''[[RedEye]]''. ===The 2000s=== [[Ann Marie Lipinski]] was the paper's editor from February 2001 until stepping down on July 17, 2008. [[Gerould W. Kern]] was named the paper's editor in July 2008. In early August 2008, managing editor for news [[Hanke Gratteau]] resigned, and several weeks later, managing editor for features [[James Warren (journalist)|James Warren]] resigned as well.{{cite web|last=Miner |first=Michael |url=http://blogs.chicagoreader.com/news-bites/2008/08/21/hirt-warren-out/ |title=Hirt In; Warren Out | The Blog | Chicago Reader |publisher=Blogs.chicagoreader.com |date=2008-08-21 |accessdate=2009-09-26}} Both were replaced by [[Jane Hirt]], who previously had been the editor of the Tribune's ''[[RedEye]]'' tabloid. The Tribune won five Pulitzer prizes in the first decade of the 2000s. Salopek won his second Pulitzer for the Tribune in 2001 for international reporting, and that same year an explanatory reporting team—lead writers of which were [[Louise Kiernan]], [[Jon Hilkevitch]], [[Laurie Cohen]], [[Robert Manor]], Andrew Martin, [[John Schmeltzer]], Alex Rodriguez and [[Andrew Zajac]] -- won the honor for a profile of the chaotic U.S. air traffic system.{{cite news |first=Monica |last=Davey |coauthors= |title=Tribune awarded 2 Pulitzers |work=Chicago Tribune |page=6 |date=April 17, 2001 |accessdate=22 June 2009|quote= |url= }} In 2003, editorial writer [[Cornelia Grumman]] snagged the award for editorial writing. In 2005, [[Julia Keller]] won a Pulitzer for feature reporting on a tornado that struck [[Utica, Illinois]]. And, in 2008, an investigative reporting team including [[Patricia Callahan]], [[Maurice Possley]], [[Sam Roe]], Ted Gregory, [[Michael Oneal]] and [[Evan Osnos]] won the Pulitzer for its series about faulty government regulation of defective toys, cribs and car seats.{{cite web|last=Miner |first=Michael |url=http://blogs.chicagoreader.com/news-bites/2008/02/19/tribune-blogger-win-polk-awards/ |title=Tribune, blogger win Polk awards | The Blog | Chicago Reader |publisher=Blogs.chicagoreader.com |date=2008-02-19 |accessdate=2009-09-26}} In late 2001, sports columnist [[Michael Holley]] announced he was leaving the Tribune after just two months because he was homesick.{{cite web|author=Michael Miner |url=https://securesite.chireader.com/cgi-bin/Archive/abridged2.bat?path=2001/011214/HOTTYPE&search=Holley |title=Reader Archive-Extract: 2001/011214/HOTTYPE |publisher=Securesite.chireader.com |date= |accessdate=2009-09-26}} He ultimately returned to the [[Boston Globe]], where he had been working immediately before the Tribune had hired him. On September 15, 2002, Lipinski wrote a terse, page-one note informing readers that the paper's longtime columnist, [[Bob Greene]], had resigned effective immediately after acknowledging "engaging in inappropriate sexual conduct some years ago with a girl in her late teens whom he met in connection with his newspaper column." The conduct later was revealed to have occurred in 1988 with a woman who was of the age of consent in Illinois. "Greene's behavior was a serious violation of Tribune ethics and standards for its journalists," Lipinski wrote. "We deeply regret the conduct, its effect on the young woman and the impact this disclosure has on the trust our readers placed in Greene and this newspaper."{{cite news |first=Ann Marie |last=Lipinski |coauthors= |title=To our readers |work=Chicago Tribune |page=1 |date=September 15, 2002 |accessdate=21 June 2009|quote= |url= }}{{cite web|last=Pappu |first=Sridhar |url=http://www.chicagoreader.com/hottype/2002/020920_1.html |title=Articles & Archives |publisher=Chicago Reader |date= |accessdate=2009-09-26}} In March 2004, the Tribune announced that free-lance reporter [[Uli Schmetzer]], who had retired from the Tribune in 2002 after 16 years as a foreign correspondent, had fabricated the name and occupation of a person he had quoted in a story. The paper terminated Schmetzer as a contract reporter and began a review of the 300 stories that Schmetzer had written over the prior three years.{{cite news |first=Don |last=Wycliff |coauthors= |title=From the Public Editor - How a journalist's career came undone |work=Chicago Tribune |page=27 |date=March 5, 2004 |accessdate=22 June 2009|quote= |url= }} In May 2004, the Tribune revealed that free-lance reporter [[Mark Falanga]] was unable to verify some facts that he had inserted in a lifestyle-related column that ran on April 18, 2004 about an expensive lunch at a Chicago restaurant—namely, that the restaurant charged $15 for a bottle of water and $35 for a pasta entree. "Upon questioning, the freelance writer indicated the column was based on an amalgam of three restaurants and could not verify the prices," the paper noted.{{cite news |first=Mark |last=Falanga |coauthors= |title=Mr. Big City feels like Mr. Big Idiot |work=Chicago Tribune |page=11 |date=April 18, 2004 |accessdate=22 June 2009|quote= |url= }}{{cite news |first= |last= |coauthors= |title=Corrections and Clarifications |work=Chicago Tribune |page=2 |date=May 9, 2004 |accessdate=22 June 2009|quote= |url= }} After the correction, the Tribune stopped using Falanga. In October 2004, Tribune editor [[Ann Marie Lipinski]] at the last minute spiked a story written for the paper's WomanNews section by free-lance reporter [[Lisa Bertagnoli]] titled "You c_nt say that (or can you?)," about a noted [[vulgarism]].{{cite web|last=Joravsky |first=Ben |url=http://www.chicagoreader.com/hottype/2004/041105_1.html |title=Articles & Archives |publisher=Chicago Reader |date= |accessdate=2009-09-26}} The paper ordered every spare body to go to the Tribune's printing plant to pull already-printed WomanNews sections containing the story from the Wednesday, October 27, 2004 package of preprinted sections in the Tribune. In September 2008, the Tribune considered hiring controversial sports columnist [[Jay Mariotti]], shortly after his abrupt resignation from Tribune archrival [[Chicago Sun-Times]].{{cite web|last=Kirk |first=Jim |url=http://archives.chicagotribune.com/2008/sep/16/magazine/red-080916mariotti-talks |title=Former Sun-Times columnist Mariotti not joining Tribune - Chicago Tribune |publisher=Archives.chicagotribune.com |date=2008-09-16 |accessdate=2009-09-26}} Discussions ultimately ended, however, after the Sun-Times threatened to sue for violating Mariotti's noncompete agreement, which was to run until August 2009. In April 2009, 55 Tribune reporters and editors signed their names to an e-mail sent to Kern and managing editor [[Jane Hirt]], questioning why the newspaper's marketing department had solicited subscribers' opinions on stories before they were published, and suggesting that the practice raised ethical questions as well as legal and competitive issues.{{cite web|url=http://www.breitbart.com/article.php?id=D97T45Q80&show_article=1 |title=Reader survey of stories roils Tribune newsroom |publisher=Breitbart.com |date=2008-11-04 |accessdate=2009-09-26}} Among those who signed off on the e-mail were reporters [[John D. McCormick]] and [[Rick Kogan]].{{cite web|last=Swartz |first=Mark |url=http://blogs.chicagoreader.com/news-bites/2009/05/01/marketing-and-packaging-news-tribune/ |title=Chicago Reader |publisher=Blogs.chicagoreader.com |date= |accessdate=2009-09-26}} Reporters declined to speak on the record to the [[Associated Press]] about their issues. "We'll let the e-mail speak for itself," reporter [[John Chase (reporter)|John Chase]] told the AP. In the wake of the controversy, Kern abruptly discontinued the effort, which he described as "a brief market research project." In the 2000s, the Tribune has had multiple rounds of reductions of staff through layoffs and buyouts as it has coped with the industrywide declines in advertising revenues: *In December 2005, the Tribune eliminated 28 editorial positions through a combination of buyouts and layoffs, including what were believed to be the first layoffs in the paper's history.{{cite news |first=Phil |last=Rosenthal |coauthors= |title=28 newsroom jobs, New City News cut by Tribune |work=Chicago Tribune |page=1 |date=December 2, 2005 |accessdate=21 June 2009|quote= |url= }} Among the reporters who left the paper in that round were Carol Kleiman, Bill Jauss and Connie Lauerman. *In June 2007, about 25 newsroom employees took buyouts, including well-known bylines like [[Charles Madigan]], Michael Hirsley and Ronald Kotulak, along with noted photographer Pete Souza.{{cite web|url=http://www.newstips.org/print.php?section=&main_id=762 |title=Community Media Workshop |publisher=Newstips.org |date= |accessdate=2009-09-26}} *In March 2008, the paper gave buyouts to about 25 newsroom employees, including sportswriter [[Sam Smith (sportswriter)|Sam Smith]].{{cite web|last=Miner |first=Michael |url=http://blogs.chicagoreader.com/news-bites/2008/03/19/alan-solomon-crazy/ |title=Is Alan Solomon crazy? | The Blog | Chicago Reader |publisher=Blogs.chicagoreader.com |date=2008-03-19 |accessdate=2009-09-26}} *On August 15, 2008, the Tribune laid off more than 40 newsroom employees, including reporters Rick Popely, Ray Quintanilla, Lew Freedman, Michael Martinez and Robert Manor.{{cite web|last=Miner |first=Michael |url=http://blogs.chicagoreader.com/news-bites/2008/08/17/tribune-casualty-list/ |title=The Tribune casualty list | The Blog | Chicago Reader |publisher=Blogs.chicagoreader.com |date=2008-08-17 |accessdate=2009-09-26}} *Also in August 2008, about 36 editorial employees took voluntary buyouts or resigned, including well-known bylines like Michael Tackett, Ron Silverman, Timothy McNulty, Ed Sherman, Evan Osnos, Steve Franklin, Maurice Possley, Hanke Gratteau, Chuck Osgood, and Skip Myslenski.{{cite web|last=Miner |first=Michael |url=http://blogs.chicagoreader.com/news-bites/2008/08/18/paul-salopek-correction/ |title=Paul Salopek Correction | The Blog | Chicago Reader |publisher=Blogs.chicagoreader.com |date=2008-08-18 |accessdate=2009-09-26}}{{cite web|last=Miner |first=Michael |url=http://blogs.chicagoreader.com/news-bites/2008/08/18/more-trib-losses/ |title=More Trib Losses | The Blog | Chicago Reader |publisher=Blogs.chicagoreader.com |date=2008-08-18 |accessdate=2009-09-26}}{{cite news |first=Phil |last=Rosenthal |coauthors= |title=Tribune cuts 40 more in newsroom - 2-week total 80 as paper works to stem losses |work=Chicago Tribune |page=3 |date=August 16, 2008 |accessdate=21 June 2009|quote= |url= }} *On November 12, 2008, five editorial employees in the paper's Washington, D.C. bureau were laid off, including [[John Crewdson]].{{cite web|last=Miner |first=Michael |url=http://blogs.chicagoreader.com/news-bites/2008/11/12/tribune-lays-john-crewdson-others/ |title=Tribune lays off John Crewdson, others | The Blog | Chicago Reader |publisher=Blogs.chicagoreader.com |date=2008-11-12 |accessdate=2009-09-26}} *On December 4, 2008, about 11 newsroom employees were laid off, with one sports columnist, [[Mike Downey]], having departed several weeks earlier when his contract was not renewed. Well-known bylines who were laid off included Neil Milbert, Stevenson Swanson, Lisa Anderson, Phil Marty, Charles Storch, Courtney Flynn and Deborah Horan.{{cite web|last=Miner |first=Michael |url=http://blogs.chicagoreader.com/news-bites/2008/12/04/more-tribune-layoffs/ |title=More Tribune layoffs | The Blog | Chicago Reader |publisher=Blogs.chicagoreader.com |date=2008-12-04 |accessdate=2009-09-26}} *In February 2009, the Tribune laid off about 20 editorial employees, including several foreign correspondents, and some feature reporters and editors, although several, including Charles Leroux and Jeff Lyon, technically took buyouts. Among those who were fired were reporters Emily Nunn, Susan Chandler, Christine Spolar and Joel Greenberg.{{cite web|url=http://www.chicagobusiness.com/cgi-bin/news.pl?id=32995 |title=Chicago Tribune trims newsroom staff | Crain's Chicago Business |publisher=Chicagobusiness.com |date=2009-02-12 |accessdate=2009-09-26}}{{cite web|url=http://www.chicagobusiness.com/cgi-bin/news.pl?id=33660 |title=Trib to pare newsroom 20% | Crain's Chicago Business |publisher=Chicagobusiness.com |date=2009-04-13 |accessdate=2009-09-26}}{{cite web|last=Miner |first=Michael |url=http://blogs.chicagoreader.com/news-bites/2009/02/12/more-layoffs-tribune/ |title=More layoffs at Tribune | The Blog | Chicago Reader |publisher=Blogs.chicagoreader.com |date=2009-02-12 |accessdate=2009-09-26}} *On April 22, 2009, the paper laid off 53 newsroom employees, including well-known bylines like Patrick Reardon, Melissa Isaacson, Russell Working, Jo Napolitano, Susan Diesenhouse, Beth Botts, Lou Carlozo, Jessica Reaves, Tom Hundley, Alan Artner, Eric Benderoff, James P. Miller, Bob Sakamoto, Terry Bannon and John Mullin.{{cite web|last=Miner |first=Michael |url=http://www.chicagoreader.com/TheBlog/archives/2009/04/22/53-out-at-tribune--victims-of-changing-priorities |title=53 out at Tribune - victims of "changing priorities" | The Blog |publisher=Chicago Reader |date=2009-04-22 |accessdate=2009-09-26}} That number was less than the 90 newsroom jobs that Crain's Chicago Business previously had reported were to be eliminated.{{cite web|url=http://newscycle.wordpress.com/2009/04/13/crains-chicago-tribune-to-lay-off-20-percent-of-newsroom/ |title=Crain’s: Chicago Tribune to Lay Off 20 Percent of Newsroom « News Cycle |publisher=Newscycle.wordpress.com |date= |accessdate=2009-09-26}} The Tribune broke the story on Friday, May 29, 2009 that several students had been admitted to the University of Illinois based upon connections or recommendations by the school's Board of Trustees, Chicago politicians, and members of the [[Rod Blagojevich]] administration. Initially denying the existence of a so-called "Category I" admissions program, university President B. Joseph "Joe" White and Chancellor Richard Herman later admitted that there were instances of preferential treatment. Although they claimed the list was short and their role was minor, the Tribune, in particular, revealed emails through a FOIA finding that White had received a recommendation for a relative of convicted fundraiser [[Tony Rezko]] to be admitted. The Tribune also later posted emails from Herman pushing for underqualified students to be accepted.{{cite web|url=http://www.news-gazette.com/news/local/2009/06/09/pols_press_for_hearings_in_uis_cloutgate_scandal |title=Pols press for hearings in UI's 'Cloutgate' scandal |publisher=The News-Gazette.com |date=2009-06-09 |accessdate=2009-09-26}}{{cite web|author=June 7, 2009 9:08 PM |url=http://www.chicagobreakingnews.com/2009/06/university-of-illinois-boland-white.html |title=U. of I. leaders urged to resign |publisher=Chicago Breaking News |date=2009-06-07 |accessdate=2009-09-26}} The Tribune has since filed suit against the University administration under the Freedom of Information Act to acquire the names of students benefited by administrative clout and impropriety. ==Editorial policy== [[Image:ChicagoTribune.jpg|thumb|Tribune Tower, [[Raymond Hood|Hood]] & Howells, architects, opened 1925]] In a 2007 [http://www.chicagotribune.com/news/opinion/chi-principles,0,3930081.story statement of principles] published in the ''Tribune'''s print and online editions, the paper's editorial board described the newspaper's philosophy, from which is excerpted the following: :The ''Chicago Tribune'' believes in the traditional principles of limited government; maximum individual responsibility; minimum restriction of personal liberty, opportunity and enterprise. It believes in free markets, free will and freedom of expression. These principles, while traditionally conservative, are guidelines and not reflexive dogmas. :The ''Tribune'' brings a Midwestern sensibility to public debate. It is suspicious of untested ideas. :The ''Tribune'' places great emphasis on the integrity of government and the private institutions that play a significant role in society. The newspaper does this in the belief that the people cannot consent to be governed unless they have knowledge of, and faith in, the leaders and operations of government. The ''Tribune'' embraces the diversity of people and perspectives in its community. It is dedicated to the future of the Chicago region. The ''Tribune'' has remained economically conservative, being widely skeptical of increasing the minimum wage and entitlement spending. Although the ''Tribune'' has criticized the Bush administration's record on civil liberties, the environment, and many aspects of its foreign policy, it still supports his presidency while taking Democrats, such as Illinois Governor [[Rod Blagojevich]], to task and calling for their removal from office. In 2004, the ''Tribune'' endorsed [[George W. Bush|President Bush]] for re-election, a decision consistent with its longstanding support for the [[Republican Party (United States)|Republican Party]]. On October 17, 2008, the paper made an endorsement that the paper admitted "makes some history for the ''Chicago Tribune''." For the first time in its 161-year history, the ''Chicago Tribune'' endorsed a Democratic Party's nominee for president with its backing of Barack Obama's election bid.{{cite news | title=Tribune Endorsement: Barack Obama for president | work=Chicago Tribune | publisher=Chicago Tribune | date=2008-10-17 | url=http://www.chicagotribune.com/news/opinion/chi-chicago-tribune-endorsement,0,1371034.story | accessdate = 2008-10-17}} The ''Tribune'' has previously backed independent candidates. In 1872, it supported [[Horace Greeley]], a former Republican Party newspaper editor,{{cite news | title=To-morrow | work=Chicago Daily Tribune | page=4 | publisher=Chicago Tribune | date=1872-11-04 | accessdate = 2007-11-27}} and in 1912 the paper endorsed [[Theodore Roosevelt]], who ran on the [[Progressive Party (United States, 1912)|Progressive Party]] slate against Republican President [[William Howard Taft]]. Over the years, the ''Tribune'' has endorsed Democrats for lesser offices, including recent endorsements of [[Bill Foster (Illinois politician)|Bill Foster]], [[Barack Obama]] for the [[United States Senate|Senate]] and Democrat [[Melissa Bean]], who defeated [[Philip Crane]], the [[United States House of Representatives|House of Representatives]]' longest-serving Republican. Though the ''Tribune'' endorsed [[George Ryan]] in the 1998 Illinois gubernatorial race, the paper subsequently investigated and reported on the scandals surrounding Ryan during his preceding years as Secretary of State. Ryan declined to stand for re-election in 2002 and was subsequently indicted, convicted, and imprisoned as a result of the scandal. ==Tribune Company== The ''Chicago Tribune'' is the founding business unit of [[Tribune Company]], which includes many newspapers and television stations around the country. In Chicago, Tribune owns the [[WGN (AM)|WGN]] radio station (720 AM) and [[WGN-TV]] (Channel 9). Tribune Company also owns the ''[[Los Angeles Times]]'' -- which displaced the Tribune as the company's largest property—and the [[Chicago Cubs]] [[baseball]] team. The Cubs might be sold sometime during 2009. Tribune Company owned ''[[The New York Daily News]]'' from its 1919 founding until its 1991 sale to [[Robert Maxwell]]. The founder of the ''News'', Capt. [[Joseph Patterson]] and Col. McCormick, were both descendants of Medill. Both were also enthusiasts of [[spelling|simplified spelling]], another hallmark of their papers for many years. Tribune Company sold the Long Island newspaper ''[[Newsday]]'' in 2008. Since 1925, the ''Chicago Tribune'' has been housed in the [[Tribune Tower]] on North [[Michigan Avenue (Chicago)|Michigan Avenue]] on the [[Magnificent Mile]]. The building is [[Gothic architecture|neo-Gothic]] in style, and the design was the winner of an international competition hosted by the ''Tribune''. On June 25, 2008, the Tribune company announced they had hired a real estate company to entertain bids of the sale of both the Tribune Tower in Chicago, and the Times Building in Los Angeles. The ''Los Angeles Times'', is also owned by the Tribune Company.{{cite web|url=http://www.chicagorealestatedaily.com/cgi-bin/news.pl?id=29958 |title=Tribune may sell tower |publisher=Chicago Real Estate Daily |date=2008-06-25 |accessdate=2009-09-26}} ===Columnists=== {{col-begin}} {{col-break}} ====Current==== *[[Steve Chapman]] *[[John Kass]] *[[Clarence Page]] *[[Dawn Turner Trice]] *[[Phil Rosenthal]] *[[Rick Morrissey]] *[[Mary Schmich]] *[[Eric Zorn]] {{col-break}} ====Past==== *[[Ring Lardner]] – deceased *[[Ann Landers]] – deceased *[[Mike Royko]] – deceased *[[Arch Ward]] – deceased *[[David Condon]] – deceased *[[Bob Greene]] *[[Bob Verdi]] *[[Skip Bayless]] *[[Terry Armour]] – deceased *[[Charles Madigan]] *[[Mike Downey]] *[[Gene Siskel]] – deceased {{col-end}} ==2008 Redesign== The September 2008 redesign (discussed here {{cite web|url=http://www.chicagotribune.com/chi-tribune-redesign-htmlpage,0,7090729.htmlpage |title=It's a whole new day: Your guide to the new Chicago Tribune |publisher=chicagotribune.com |date= |accessdate=2009-09-26}} on the ''Tribune'''s web site) was controversial and is largely regarded as an effort in cost-cutting. Since then the newspaper has returned to a more toned down style. The style is more a mix of the old style and a new modern style.

Chapter 11 bankruptcy protection

After a $124 million dollar third-quarter loss, the Tribune Company filed for Chapter 11 bankruptcy protection on December 8, 2008. The company made its filing with the U.S. Bankruptcy Court for the District of Delaware, citing a debt of $13 billion and assets of $7.6 billion.

As part of its bankruptcy plan, owner Sam Zell intended to sell the Cubs to reduce debt. This sale has become linked to the corruption charges leading to the December 9, 2008, arrest of former Illinois Governor Rod Blagojevich. Specifically, the ex-governor was accused of exploiting the paper's financial trouble in an effort to have several editors fired.

References

  1. " Tribune to launch tabloid for newsstands", The Chicago Tribune, January 13, 2009.
  2. Chicago.Tribune.com
  3. and
  4. "Robert R. McCormick," Current Biography 1941, pp545-47


External links




Embed code:






Got something to say? Make a comment.
Your name
Your email address
Message