The Full Wiki

More info on El Mundo (Spain)

El Mundo (Spain): Map

Advertisements
  
  

Wikipedia article:

Map showing all locations mentioned on Wikipedia article:



El Mundo (Spanish for "The World", full name El Mundo del Siglo Veintiuno, "The World of the 21st century") is the second largest daily newspaper in Spainmarker and one of the newspapers of record in that country, with a circulation topping 330,000. It first appeared on October 23, 1989, founded by Alfonso de Salas, Pedro J. Ramírez (who still serves as publisher and editor), Balbino Fraga and Juan González. It has maintained a self-defined liberal (in the sense of classical liberalism) editorial line.

It has its headquarters in Madrid, but maintains several news bureaus in outlying cities, and different editions are printed for regions such as Andalusiamarker, Valenciamarker, Castile and Leonmarker, the Balearic Islandsmarker, Bilbaomarker, etc. Unlike other Spanish newspapers, its editor, Pedro J. Ramírez, is a prominent public figure who has become linked with the paper in the eyes of the public.

Today El Mundo, along with Marca and Expansión, is owned by the Italian publishing company RCS MediaGroup, through its Spanish subsidiary company Unidad Editorial S.L.

Political impact

El Mundo has played a key role in uncovering several scandals—among them embezzlement by the Commander of the Guardia Civil, and accusations of insider trading and tax fraud by the governor of the Central Bank of Spainmarker. Investigative reporting by the staff of El Mundo also revealed connections between the terrorist Grupos Antiterroristas de Liberación (GAL) and the Socialist administration of Felipe González, revelations that contributed to his defeat in the 1996 elections.

In October 2005, El Mundo revealed that Nazi Aribert Heim (aka "Doctor Death") had been living in Spainmarker for 20 years, probably with help from the ODESSA network, in collaboration with Otto Skorzeny, who had helped set up one of the most important ODESSA bases of operation in Spain, during the rule of the late dictator Francisco Franco.

After the 11 March 2004 Madrid train bombings, the newspapers El Mundo and La Razón, the regional television channel Telemadrid and the COPE radio network alleged that there had been inconsistencies in the explanations given by the Spanish judiciary about the bombings. Other Spanish media, such as El País, ABC and the Cadena SER radio network, accused El Mundo and the other media of manipulation over this issue.

External links



References

and so his head was up his bum el loco el diablo

Embed code:
Advertisements






Got something to say? Make a comment.
Your name
Your email address
Message