The Full Wiki

More info on Rudé právo

Rudé právo: Map

Advertisements
  

Wikipedia article:

Map showing all locations mentioned on Wikipedia article:



Rudé Právo poster stating: "More work for our republic - that's our agitation!"
"Strength of Communist Party - strength of the republic!"
"Rudé Právo for every family"
Rudé právo (Czech for The Red Right or The Red Law) was the official newspaper of the Communist Party of Czechoslovakia.

It was founded in 1920 when the party was splitting from the social democrats and their older daily Právo lidu (People's Right). During 1920s and 1930s it was often censor and even temporarily stopped. In autumn 1938 the party was abolished and during the German occupation and World War II that came soon afterwards the newspaper became an underground mimeographed pamphlet. After the communist take-over in 1948 it became the leading newspaper in the country, the Czechoslovak equivalent of the Soviet Unionmarker's Pravda, highly propagandistic and sometimes obedient to the government. Its Slovak equivalent in Slovakiamarker was Pravda.

Rudé právo had a circulation of over one million daily, making it the most widely read newspaper in Czechoslovakia. However, the manner in which the communist government ensured that it remained so were hardly legitimate marketing tactics. Sometimes, no other newspapers could be sold before 10am, or kiosk owners might paid to not sell other papers at all, or the presses that printed rival newspapers could just be ordered not to print them. Also, the subscription was more or less compulsory in the army, many factories, offices etc.

Following the Velvet Revolution, some editors founded a new daily, Právo, unaffiliated with the party but taking advantage of the existing reader base.

References in popular culture



See also




Embed code:
Advertisements






Got something to say? Make a comment.
Your name
Your email address
Message