The Full Wiki

More info on Thelondonpaper

Thelondonpaper: Map

Advertisements
  

Wikipedia article:

Map showing all locations mentioned on Wikipedia article:



Thelondonpaper
thelondonpaper (pronounced "The London Paper") was a free daily newspaper, published by NI Free Newspapers Ltd, a subsidiary of News International (who also own the companies that publish The Sun and The Times). It was available from Monday to Friday each week in Central London from 4 September 2006 until 18 September 2009 (its final print-run before closure).

Background

The paper was the first Londonmarker newspaper to be published in direct competition with the Evening Standard since 1987 and Robert Maxwell's short-lived London Daily News. It was also the first newspaper to be launched by News International (the publisher's other titles were bought many years after initial publication).

The week before thelondonpaper was first published, Associated Newspapers, the publisher of the Evening Standard, re-branded their existing free lunchtime newspaper Standard Lite to London Lite and changed the publishing time to include the evening rush-hour, a move that has been widely seen as a 'spoiler' to protect against the launch of thelondonpaper.

Format

The paper, edited by Stefano Hatfield, was targeted towards young readers, with emphasis on celebrity and more light hearted news, little analysis of news stories and uses lots of images and colour. As a consequence of the launch of thelondonpaper as well as Associated Newspaper's own London Lite, the Evening Standard has attempted to go more upmarket, emphasising the difference between the free newspapers and itself by adding the tagline "The Quality Newspaper" across the top of the front page.

Distribution

It held the contract for evening free distribution in London National Rail stations, meaning it could be picked up at the same locations as Metro in the mornings. It was also believed to be bidding for the larger contract to distribute free newspapers at London Underground stations on weekday afternoons. However Transport for London have since announced that the contract has been withdrawn after no acceptable bids were received.

Criticism

The paper was criticised for advertising other News Corp products, and for containing too much pointless celebrity news in the guise of serious news articles, such as a new Murdoch-backed music website and The Simpsons Movie. It also lists Sky One alongside the regular 5 terrestrial channels (however this has become common even in non-Murdoch owned papers ).



Like the other free Londonmarker dailies, thelondonpaper was generally discarded by its readers as soon as they have finished. The use of resources to print something with such a short lifespan has been criticised on environmental grounds. Westminster City Councilmarker estimated that free newspapers made up a quarter of all rubbish in the West Endmarker, much of which went un-recycled, although some stations have positioned recycling bins at entrances and exits specifically for this purpose.

Closure

It was announced that thelondonpaper would cease to publish within a month on 20 August 2009 due to consistent losses.

On 18 September 2009, News International took the decision to close publication of the newspaper, having its final print-run after it recorded pre-tax losses of £12.9m.

References

  1. Newswatch India » As waste piles up, London freesheets talk a lot of garbage
  2. Closure looms for London Paper, BBC News, 20 August 2009
  3. Final edition of The London Paper, BBC News, 18 September 2009


External links




Embed code:
Advertisements






Got something to say? Make a comment.
Your name
Your email address
Message